۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۰۶۷
حجت الاسلام پناهیان تبیین کرد؛

نقش حکومت در رشد معنوی جامعه | بدون معنویت اقتصاد هم حل نمی شود

نقش حکومت در رشد معنوی جامعه | بدون معنویت اقتصاد هم حل نمی شود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دولت باید جلوی محصولات فرهنگی فاسد و مفسد را بگیرد، گفت: امروز محصولات فرهنگی ناصحیح به سهولت به دست مردم می رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به تبیین نقش حکومت در رشد معنوی جامعه پرداخت و با اشاره به اینکه وقتی حکومت برای رشد معنوی جامعه تلاش نکند، طبیعتاً در جهت کاهش معنویت قرار خواهد گرفت، گفت: حکومت در همه عرصه ها موظف است به نفع جامعه عمل کند، بنابراین اگر حکومت بگوید به معنویت کاری ندارم، گویا این که بگوید به مسائل بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی کشور کاری ندارم.

وی با بیان اینکه دولت ها همانقدر که موظف هستند زیرساخت های رفاهی و اقتصادی را فراهم کنند، در امر معنویت نیز وظیفه دارند زیرساخت های لازم را فراهم سازند، اظهار داشت: حکومت دینی کسی را با اجبار به سوی معنویت سوق نمی دهد، اما به محض اینکه معنویت دولت پایین آید، سوء استفاده گران در راستای کاهش معنویت تلاش می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه صهیونیست ها می خواهند همان بلایی که بر سر کشورهای مسیحی آوردند، بر سر جوامع اسلامی نیز وارد کنند، عنوان کرد: حضور هزاران شبکه ماهواره ای و ترویج فساد اخلاقی از سوی غرب در کشورهای اسلامی در راستای همین هدف است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه فرهنگ بی بندوباری در فرانسه کاملاً به دست صهیونیست ها طراحی شده است، ابراز داشت: امروز فرانسوی ها از حکومت وابسته خود ناراضی هستند، اما رهبران دینی ندارند که مسیر دستیابی به آزادی را به آنها نشان دهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه امروز دولت اسلامی از دیدگاه فرهنگی به رشد لازم نرسیده است، گفت: این بدان جهت است که دولت هنوز نمی تواند جلوی غذای مسموم فرهنگی را بگیرد؛ پدران و مادران نمی توانند فرزند خود را در همه جا کنترل کنند، بنابراین در مملکت اسلامی دولت ها باید در امر معنویت حساسیت داشته باشند تا جوانان با حضور در جامعه دچار انحرافات اخلاقی نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد باید فضای مکان های فرهنگی همچون سینماها را توأم با معنویت سازد تا جوانان با حضور در اینگونه مکان ها دچار انحراف نشوند؛ این به معنای اجبار نیست، اما دولت وظیفه دارد جلوی فریبکاری ها را گرفته و زیرساخت های معنویت را فراهم کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز محصولات فرهنگی ناصحیح به سهولت به دست مردم می رسد، ابراز کرد: البته باید گفت که حوزه و دانشگاه هم در این زمینه مقصر هستند؛ امروز حوزه ها باید باور کنند که سیاسی هستند و نباید از سیاست کناره گیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه با بیان اینکه اگر معنویت در جامعه نهادینه نشود، مشکلات اقتصاد مملکت نیز حل نخواهد شد، افزود: ما موظف هستیم زمینه های معنویت و دین گرایی را فراهم کنیم و اجازه ندهیم علیه آن کاری صورت گیرد؛ اگر این مهم محقق شود، بدون شک افراد به دلخواه خود به سوی دین حرکت می کنند.

وی با اشاره به جایگاه تربیت دینی نوجوانان در مبانی دینی تأکید کرد: بنیان آموزش و پرورش در کشور ما بر اساس تفکر دینی نبوده است، زیرا بر اساس مبانی دینی، نوجوانان 17 یا 18 ساله اگر به خوبی تربیت شده باشند، می توانند وارد عرصه های مدیریتی شوند؛ بسیاری از مدیران امروزی که حاضر نیستند میز ریاست خود را رها کنند، در همان نوجوانی به این مناصب دست پیدا کرده اند، اما امروز نوجوانان 18 ساله را پشت نیمکت های مدرسه می گذارند و آنها را کودک تلقی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه حکومت ها برای رشد معنویت در جامعه باید در زمینه حق با نرمی رفتار کرده و در برابر ظلم شدت عمل داشته باشند، خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه مشاهده می کنیم که اقبال دانش آموزان و دانشجویان نسبت به نماز بیشتر شده است؛ همچنین در برخی استان ها علیرغم مسدود شدن بودجه های فرهنگی، مردم به کانون های فرهنگی کمک های مالی می کنند تا این کانون ها بتوانند کلاس های معرفت دینی برگزار کنند.

وی با تأکید بر اینکه دولت جلوی مواد فرهنگی فاسد و مفسد را بگیرد، اضافه کرد: بسیاری از این محصولات بنیان خانواده را نشانه رفته است، اما متأسفانه جلوی آن گرفته نمی شود؛ نمی توانیم کارگردانان را مجبور به ساخت فیلم های خوب کنیم، اما بدون شک می توانیم جلوی ساخت فیلم های بد و مخرب را بگیریم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر روش زندگی مسؤولان در رشد و سلامت معنوی جامعه گفت: زندگی مسؤولان باید به دور از اشرافی گری باشد، زیرا زندگی آنها در رشد معنوی و اخلاقی جامعه بسیار مؤثر است؛ بدون شک اگر مسؤولی به صورت اشرافی زندگی کند، موعظه موعظه کنندگان اثرگذار واقع نمی شود؛ بر اساس روایات مردم از مسؤولان خود الگو می پذیرند، بنابراین کسانی که تقوا نداشته و اخلاق مدار نیستند، نباید وارد عرصه سیاست شوند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات